مراحل اجرای آینه کاری

بازدید: 2256 بازدید

مراحل اجرای آینه کاری ، با یک پست دیگر در رابطه با مقاله معماری در سایت مهندسی معمار نوین در خدمت شما عزیزان هستیم. و در آخر توضیحاتی در مورد مراحل اجرای آینه کاری در دوره قاجار و آینه کاری کاخ سبز رو به صورت خلاصه نوضیحاتی داده شده است.

مراحل اجرای آینه کاری

نخست، طرح مورد نظر توسط طراح، معمار یا شخص آینه کار آماده می شود سپس کاغذ طراحی شده را سوزنی می کنند و برسطح کار می گذارند و روی آن گرده زنی می کنند. پس از آن از روی طرحی که به وسیله گرده بر دیوار منتقل شده، هنر آیینه کاری را به وسیله چسباندن قطعات آیینه روی دیوار با گچ و سریش به انجام می رسانند.

در سطوح آیینه کاری زمینه کار دارای نقوش یا خطوط برجسته یا فرورفته است زمینه کار توسط یک فرد گچ بر مشابه طرح آیینه کاری آماده شده، سپس قطعات آیینه در اندازه و اشکال مورد نظر با الگویی مقوایی برش داده شده (بدون انکه آنها را از هم جدا سازند) آماده می شود.

آنگاه به وسیله خمیری که مرکب از گچ و سریش است قطعات آیینه را براساس طرح به وسیله فشار آوردن دست به محل برش آن ها روی گچ کشته بر سطح کار می چسباند و با فشار دست برجستگی و فرورفتگی مورد نظر را ایجاد می کند، سپس نقوش دلخواه و مورد نظر را پدیدار می سازد در خاتمه سطح کار را پاک کرده، براق می کند.

مراحل اجرای آینه کاری در دوره قاجار

در دوره قاجار آینه را تخت می جسباندند و بر روی آن چهره ای از خورشید خانم یا زنان درباری و فرنگی با طرح های گل و مرغ به شیوه مینیاتوری نقاشی کرده و سپس آیینه کاری می کردند. نظیر آن در خانه قدسیه اصفهان و چهل ستون اصفهان موجود است.

آینه کاری کاخ سبز

این کاخ دو طبقه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران واقع شده و تنها کاخی است که نمای آن به طور کامل از بیرون دیده می شود. طبقه زیرین دارای چندین اتاق و طبقه بالا یک سالن بزرگ آیینه کاری می باشد.

در سال 1301 شروع و در سال 1307 به اتمام رسید و معمار آن استاد جعفر کاشانی بود. هنرمند آیینه کار با ایجاد اشکال و طرحهای تزیینی منظم و بیشتر هندسی از قطعات کوچک و بزرگ آینه طرح های زیبایی خلق نموده است.

آسیب شناسی آینه کاری کاخ سبز

آسیبهایی که بر روی آینه بوجود می آید می تواند به دلیل مرور زمان و نامناسب بودن شرایط نگهداری و همچنین نامساعد بودن شرایط آب و هوایی باشد. از جمله این آسیبها می توان به لک شدن یا سیاه شدن ، ریختگی و یا از بین رفتن اندود پشت آینه، شکستگی و ترک خوردگی، مه گرفتگی و بعضا می توان به تخریب بیولوژیک یا فیزیکی اشاره کرد.