آینه کاری در معماری – تزئینات وابسته به معماری

بازدید: 2186 بازدید

آینه کاری در معماری ، آيینه کاري هنري کاملا اسلامي است و حاوي اشکال هندسي اسلامي مي باشد. نور مطلق خداوند است و همين طور نور در اسلام سمبل هدايت مومنين از تاريکي و ظلالت معرفي شده است، پس بازخورد نور از آينه هايي با شکستگي هاي زياد و طرح هاي متنوع علاوه بر ايجاد فضاي زيبا، مي تواند حس وحدت و يگانگي خداوند را نيز يادآور باشد.

با یک پست دیگر در رابطه با مقاله معماری در سایت مهندسی معمار نوین در خدمت شما عزیزان هستیم.

در مکان هايي هم که آينه کاري شده، اشکال هندسي آينه و حضور نور و تاثير متقابل آن بر آینه ، فضاي عرفاني خاصي را ايجاد کرده است که تاثیر گرفته از آيه هاي قرآن مي باشد.

علاوه بر اين ها آينه کاري در شاخصه هاي معماري مدرن نيز قابل بررسي مي باشد، آينه کاري مي تواند روشي براي جلوگيري از پژواک هاي متوالي صوت باشد. تغيير شکل، پرهيز از سطوح موازي و يا ايجاد شکستگي در سطوح صاف از پژواک هاي متوالي جلوگيري مي کند.

آینه کاری در معماری

با بررسي آينه کاري توجه به اين نکته که نور در معماري اسلامي ايران هميشه به منزله روشن کردن کامل فضاي معماري بکار نمي رود و بلکه گاهي جنبه عرفان و تقدس به خود گرفته و جنبه هاي ديگر فضا چون رنگ و بافت را تحت تاثير قرار داده و بر آنها تاکيد مي کند، بارزتر مي گردد و استفاده از هنر آينه کاري مبين رسيدن کثرت به وحدت الهي مي باشد

آینه کاری هنر ایجاد شکل های منظم در طرح ها و نقوش متنوع و با قطعات کوچک و بزرگ آیینه به منظور تزیین بین سطوح داخلی بنا است.

آینه در معماری ایران نماد اهورا مزدا است. که بازتاب روشنایی خدا را می توان در آن دید.

که در معماری اسلامی حکمت حضور خود را از آب گرفته که دیوار و سقف از آن پوشیده میشده و در نهایت فرد خود را درون یک تمامیت پاک در می یابد.

آینه کاری از هنرهای پر رونق دوره قاجار بوده که برای تزیین بناهای سلطنتی و زیارتگاهها بکارگرفته می شده. اوج هنر آینه کاری در ایران قدیم را می توان در دوره صفویه و قاجار جستجو کرد.